CHRISTIAN TUBAU ARJONA

CHRISTIAN TUBAU ARJONA

PROLOGO

Como el trino del cenzontle imita las voces de otras aves que cantan a su alrededor, así el título de estos papeles digitales se hace eco del verso del poeta cantor… “Si no creyera en la locura / de la garganta del sinsonte…” Trino polifónico el de este pájaro aliblanco, prodigiosa locura que su nombre de familia (Mimus polyglottos) delata y que corrobora su denominación en lengua náhuatl (Cenzon-tlahtol-e): el pájaro de los cuatrocientos cantos. Pero el eco nunca devuelve el sonido original intacto: una leve distorsión, una fértil différance, lo transforma en un sonido nuevo, en una canción nueva. Así, en estas páginas, las voces que se oirán son las que salen de la garganta de otra criatura, el simbionte, un ser vivo que se forma de la íntima hibridación de seres procedentes de distintos reinos. La imagen que ilustra el título (un liquen de la familia Cladonia), remite también, con sus erguidas trompetillas, a las múltiples voces que poblarán este cuaderno. Páginas híbridas, pues; páginas en las que convivirán (syn-biosis) estrechamente vinculados, entretejidos por sutiles raicillas, textos e imágenes sobre los infinitos seres vivos (los diez mil seres de Lao Tsé); o sobre las artes plásticas, que demuestran que es posible, como quería Octavio Paz, “soñar con las manos”; o sobre poesía (el musgo filamentoso de los versos) y otras especies literarias como la novela o el cuento; o sobre filosofía (las largas y tupidas crines de los conceptos). Walt Whitman decía "Brote la hierba de las palabras". Así de la blanca tinta eléctrica broten aquí líquenes alegres y polícromos, pioneros de la vida, que agrieten la obsidiana del espacio virtual.

17 de marzo de 2011

2do TALLER DE POESIA, CHRISTIAN TUBAU, GIRONA

Aquí tenéis la información del 2do Taller de Poesia que haré en Girona, del 29 de marzo al 3 de mayo.
Estais todos invitados!




SINOPSI DEL TALLER D’ESCRIPTURA POÈTICA


Aquest taller es planteja com una activitat creativa i participativa, combinant la pràctica de la lectura i l’escriptura poètica amb l’exposició d’algunes idees i tècniques centrals pròpies del gènere. A partir d’aquestes nocions pràctiques i del comentari de textos, el programa es proposa facilitar el goig de la lectura del gènere poètic i fomentar i acompanyar l’elaboració, per part dels assistents, dels seus propis poemes i escrits.
L’esquelet del taller inclou els següents temes, autors i possibles pràctiques, entre d’altres:

- LA CREACIÓ POÈTICA A PARTIR D’ALGUNS CONCEPTES CENTRALS.
  • La imatge.
  • La musicalitat.
  • Les idees.
  • La càrrega de sentit: intensitat, claredat i precisió.
  • El jo poètic.
 [Comentari de poemes exemplars d’aquestes tècniques i nocions dins la poesia clàssica (Joan de la Creu, Luis de León, Quevedo), la poesia oriental (Li Po, Basho) i la poesia moderna (Walt Whitman, Ezra Pound, T.S.Eliot).]
> Creació de poemes imaginistes i haikus.
- EL VERS LLIURE I LA PROSA POÈTICA
[Aclariments sobre el vers lliure i comentari de poemes simbolistes (Rimbaud, Verdaguer), surrealistes (Lorca, Aleixandre) i d’altres corrents modernes (Pessoa, Kerouac, Snyder).]
> Pràctiques d’escriptura poètica en vers lliure.
[ Aclariments sobre la prosa poètica i comentari de textos de Luis Cernuda, Antonio Gamoneda, Eduardo Moga.]
> Creació i comentari de proses poètiques.

-  POESIA I PENSAMENT
[L’alquímia de les idees en el poema. Algunes notes sobre la Raó poètica. Comentaris sobre la poesia i la poètica de Roberto Juarroz]. 

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- Exemples de bibliografia teòrica:
- Carlos Bousoño, Teoria de la expresión poética.
- Antonio Gamoneda, El cuerpo de los símbolos.
- Roberto Juarroz, Poesía y realidad.
- Vicente Haya, El corazón del haiku.
- Rosa Navarro, La mirada al texto.
- Ezra Pound, El arte de la poesía.
- Ezra Pound – Ernest Fonollosa: El carácter de la escritura china como medio poético.
- William Pratt, El poema imaginista.
- María Zambrano, La razón en la sombra.

Nota: Els autors i corrents esmentats són orientatius i es poden ampliar o reduir segons els interessos dels participants.

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